عضویت    ورود
ورود به سایت
» » » افزایش زنان سرپرست خانوار چالشی جدی برای استان گلستان


افزایش زنان سرپرست خانوار چالشی جدی برای استان گلستان

افزایش زنان سرپرست خانوار چالشی جدی برای استان گلستان

 

مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان هم با بیان اینکه یکی از چالش‌های جدی که در حوزه اجتماعی با آن روبرو هستیم بحث افزایش زنان سرپرست خانوار است، این گروه یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های زنان سرپرست خانوار است که به ‌لحاظ اقتصادی و اجتماعی دستخوش آسیب‌های فراوانی هستند.

عبدالرضا چراغعلی افزود: در ادارات و نهادهایی چون استانداری، فرمانداری ها، شورای شهر، بهزیستی و کمیته امداد شاهد مراجعه روزانه تعداد زیادی از این زنان برای تامین امرار معاش و درخواست وام برای اجاره خانه، کار و تامین فرزندانشان هستیم. وی ادامه داد: سالانه۶۰ هزار زن به زنان سرپرست خانوار در کشور افزوده می‌شود و این امر در استان ‌هایی چون تهران، گلستان و خراسان‌ رضوی بیشتر از سایر استان‌های کشور است، طوری است که به مرز هشدار رسیده و زنگ خطری است برای سال‌های آینده که طبق آمار به بیش از پنج میلیون نفر می‌رسد.

وی گفت: طلاق، اعتیاد و مرگ بر اثر رانندگی سه عامل مهم در افزایش زنان سرپرست خانوار بوده و در مورد رانندگی بهتر است بگویم که استان گلستان در زمینه مرگ موتورسواران در کشور رتبه بالایی دارد. مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان ادامه داد: زنان سرپرست خانوار افرادی هستند که مرد به ‌طور موقت و به ‌دلیل مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، نکاح منقطع، سربازی و... غایب است و زن مجبور به تهیه معاش زندگی خود یا فرزندانش است. وی افزود: در میان زنان سرپرست خانوار زنان مطلقه از وضعیت سخت تری برخوردارند و باید برای آنان به عنوان زنان سرپرست خانوار قوانین حمایتی ویژه وضع کرد.

 چراغعلی اظهار کرد: در میان قوانین ما هیچ ‌قانونی برای حمایت از زنان مطلقه وجود ندارد، خصوصا آنکه شانس ازدواج این زنان یک- نهم مردان مطلقه است و شاید بزرگ‌ترین حمایت از آن ها همین افزایش شانس ازدواج ‌شان است و البته تقدیم لایحه حذف نام همسر از شناسنامه زنان مطلقه از سوی دولت در راستای همین حمایت به تصویب رسید.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان با بیان اینکه هر چند منابع مطالعاتی و اطلاعاتی درباره شمار زنان سرپرست خانوار در کشورمان بسیار محدود و ناقص است، تصریح کرد: حتی تعدادی از این زنان همچون زنان بدسرپرست، از نظر برخی سازمان‌های حمایتی در تعریف زنان سرپرست خانوار نمی‌گنجند و به همین علت با وجود سرپرست خانوار بودن در آمار‌ها دیده نمی‌شوند، آنچه حائز اهمیت است توانمند سازی این تعداد از زنان در جهت کاهش نیاز حمایتی آن ها است. وی افزود: نکته قابل توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند، به همین دلیل میزان آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد، بنابراین اگر زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند توانمند نشوند، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شوند. مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان در ادامه بیان کرد: چنانچه دستگاههای دولتی و بخش خصوصی زنان سرپرست خانوار را در بکار گیری نیروهای مورد نیاز، به شرط داشتن شرایط لازم، در بخش های مختلف، در اولویت برنامه های خود قرار دهند، بی شک آمار آن ها در مراجعه به نهادهای حمایتی و خیریه ها کاهش خواهد یافت. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی از اجرای طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار در مناطق حاشیه نشین اولویت دار استان از طریق آموزش های فنی و حرفه ای خبر داد و اظهار کرد: در جلسه کمیته اجرایی طرح توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از طریق آموزش های فنی و حرفه ای در مناطق حاشیه نشین پنج استان اجرا شده و برای آن 10 میلیارد ریال اعتبار به استان گلستان اختصاص یافته است. وی ادامه داد: در اجرای ماده 6 تفاهم نامه منعقده بین وزارت کشور و سازمان فنی و حرفه ای، وزارت کشور با محوریت توانمند سازی زنان سرپرست خانوار از طریق آموزش های فنی و حرفه ای در مناطق حاشیه نشین پنج استان کشور به اجرا در آمده است که گلستان هم از جمله این استان ها است. چراغعلی گفت: در این جلسه ضمن تبیین مفاد تفاهم نامه فی مابین، تعهدات هر یک از دستگاه ها ابلاغ و مقرر شد بعد از اعلام مناطق حاشیه نشین اولویت دار استان و دریافت فهرست اسامی زنان سرپرست خانوار واجد شرایط توسط دستگاه های مسئول اقدامات اجرایی آغاز شود. وی افزود: نتایج حاصل از جلسات کمیته اجرایی، تهیه گانچارت (CPM ) و رشته های پیشنهادی در زمینه توانمند سازی زنان سرپرست مناطق حاشیه نشین بوده است .


بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید .
  • نویسنده : کارشناس
  • بازدید : 520
  • نظرات : 0
  • کد خبر : 391

نظرات این مطلب :


نام شما
ایمیل شما


سوال : دو منهای یـک؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ :*

فهرست

آرشیو

<    «  اردیبهشت 1403  »    >
شیدسچپج
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031 

پیوندها

آمار

آمار بازدید
بازدید امروز: 12
بازدید دیروز: 200
بازدید ماه:892
بازدید سال:7012
بازدید کل:1319214

ارتباط با مدیرکل

حدیث روز

امام حسین (ع) می فرماید : كساني كه رضايت مخلوق را به بهاي غضب خالق بخرند ، رستگار نخواهند شد.